Har du viden om Yoga som du gerne vil dele? Sådan starter du din egen yoga-blog i 3 nemme steps

Yoga kan både være en investering i kroppen, men der kan også være et stort fællesskab omkring yoga. Yoga er en oldgammel disciplin, som man kan udøve i flere niveauer: Først som normal mobilitetstræning i et Fitness-center, men senere kan man finde interesse i at dyrke nogle af de bagvedliggende filosofier og visdom der ligger til grund.

Der findes ingen bedre steder end internettet til at skabe et fællesskab omkring yogaen blandt ligesindede, hvor man kan dele sin erfaring og entusiasme. Mange udøvere af yoga starter derfor sin egen blog for at kunne dele sin viden, samtidig med at man kan komme i forbindelse med andre, der deler samme entusiasme.

Opstart af blog om yoga er tilgængeligt for alle

Så længe du har passionen for yoga, kan du hurtigt få startet din egen blog med få nemme steps.

1. Find den blogportal, der passer til dine behov

Første trin er at finde en portal på internettet, hvor du kan oprette din blog. En søgemaskine kan finde frem til de aktuelt mest oplagte resultater, eksempelvis ved søgning på 'bedste blogsites' med tilføjelse af nuværende årstal. De fleste sider har skabeloner som gør det nemt at oprette sine første blogindlæg og begynde at tilføje indhold.

2. Skriv medrivende indhold

Det andet trin er at skrive medrivende og relevant indhold. Dette kræver øvelse, og de fleste bloggere finder en balance med tiden. En tommelfingerregel er dog, at så længe du har passionen, så skal du blot skrive et blogindlæg, som du selv ville have fundet interesse for.

Hvis du ville have fundet interesse for det, vil der med garanti være en som dig derude, som har det på samme måde. På den måde finder bloggere sit ligesindede publikum og kan skabe sit community. Andre tekniske retningslinjer er, at skrive kort og letforståeligt. Undgå for lange sætninger og for mange delsætninger.

Tænk også over, hvilken type publikum du har. Er det et specificeret publikum, som har dyrket interessen i mange år? I så fald kan du bruge mere indforståede fagtermer. Eller ønsker du også at kunne tiltrække interesse hos folk, der for nyligt er blevet fascineret af yogaens verden?

3. Lad din målgruppe finde din platform

Det tredje trin er, at få interesserede til at finde frem til din blog. Dette trin kan være det mest udfordrende, men heldigvis er der hjælp at hente. Vigtigt er det at huske på, at de fleste mennesker i dag finder alt deres information på internettet, men de færreste indtaster en hjemmesides webadresse. Ligeledes er det længe siden, at folk fandt frem til hjemmesider via lister eller andre typer af oversigter, hvor hjemmesider er delt ind under emner.

Tværtimod bruger langt størstedelen i stedet søgemaskiner til at finde frem til relevant indhold. Det vil sige, at folk typisk vil skrive 'hvad er en god yogaøvelse' eller 'forstå yoga bedre' i en søgemaskine. Dernæst vil de kigge på søgeresultaterne, og klikke på det, som virker mest relevant for dem. Det er dermed af yderste vigtighed, at lave søgemaskineoptimering, så folk kan finde frem til netop din blog. Dette gøres ved at bruge såkaldte søgeord (keywords) og knytte dem til dit indhold.

Det kan siges så simpelt som, at uden søgemaskineoptimering kan det føles som at skrive ude på en øde ø. Det indhold, man skriver, kan være virkeligt relevant og medrivende, men hvis ingen kan finde frem til indholdet, kan det være meget demotiverende. Når du opretter en blog om yoga, er det dermed vigtigt ikke at underkende vigtigheden af, at lade søgemaskinerne kunne finde og indexere din blog. Da dette emne er lidt mere avanceret, uddyber vi det i følgende afsnit.

Søgemaskineoptimering er vejen til at finde det rigtige publikum

I dag er internettet baseret på avancerede algoritmer, og det kan derfor være en god idé at få hjælp til hvordan man skal gribe det hele an. Heldigvis kan du tage et kursus i søgemaskineoptimering og få essentielle retningslinjer for, hvordan du begår dig i, hvad man kalder 'SEO-verdenen'. Her får du vejledning af erfarne folk, der har sat sig grundigt ind i de bagvedliggende mekanismer hos søgemaskinerne, og dermed kan guide dig igennem processen.

Algoritmerne, som søgemaskinerne benytter sig af, er i konstant forandring, og det er dermed en fuldtidsbeskæftigelse at holde sig løbende opdateret med de bedste strategier for at få opmærksomhed, når folk søger på nettet. Vi kan ikke alle være eksperter på alle områder - så hvis din ekspertise er yoga, vil du højst sandsynligt helst have hjælp til dette aspekt, så du kan fokusere på din passion.

At tage et kursus i søgemaskineoptimering er også en god investering, da du dermed kan bruge mere tid på at skrive interessante artikler til din blog. Hvis du både skal sætte dig ind i den konstant forandrende verden hos søgemaskinerne og også mestre kunsten i at skrive interessant indhold om yogaen, så vil du hurtigt få for meget at se til.

Hvis du følger disse trin - så er du hurtigt i gang med at opbygge dit eget online-univers om yogaens mange facetter.

Menu
Top